onsdag 22 april 2009

Lure coursing prov

På lördag var det lure coursing prov i Laholm. Coco och jag åkte med Annelie, Pistage (Badevie Instant Charm) och Kiwi (Qirmizi Jeremy). Vi sov på ett vandrarhem i Laholm. Et trevligt ställe helt nere vid havet. Vi gick till havet på kvällen och det var så vackert!

Lördag morgon var det upp tidigt och åka till provplatsen, som låg ungefär 20 minuter från vandrarhemmet. Eftersom vi skulle lämna in licensboken så tidigt, men tävla som sista ras, bestämde Annelie och jag oss för att åka tillbaka till vandrarhemmet och vila lite. Annelie är inte helt kry och jag har min nacke. I teorin så lät det bra. Det vara bara att det gick så himla snabbt fram till det var dags för salukis att springa, så Agneta ringde oss och ba oss komma på stuts. Vi hann precis, men väl framme blev det strul med maskinen och vi fick vänta en timme.

Det var en underbar dag, med helt blå himmel och man njöt av våren och solen, så även fast det var mycket väntan så gjorde det inte så mycket.

Efter första loppet låg Coco på delat andraplats och jag var så glad. Tänk att få visa alla att våra vinstrika hundar också kan springa bra på lure coursing. Vad kul!

Det blev en lång dag, med endel strul både på banan och annat. Banan blev ändrat till andra loppet, men tyvärr blev den för farlig för salukisarna att springa, då flera hundar valde att hoppa över en mur i sin iver efter trasan och domarna och ban manskapet valde att stoppa provet utan att andra lopp var klart. Det förde till att bara resultaten efter första lopp räknades och Coco kunde åka hem med en super placering och ett cert!!! Kiwi kom på en hederlig 12e plats. Det var jättebra då detta var hans debut.

Några kort på Coco:
Foto: Mikael Erntsson

Foto: Renata Goel

Foto: Renata Goel

Och kort på Kiwi:



4 kommentarer:

Annelie sa...

Japp detta var kul o det får vi göra om någon gång. Tack för allt nytt jag fick lära mig om saluki kvällen före också. Kiwi ska nog få sova ut i sängen på nästa LC-resa så han är utvilad - fast inte i min bädd ;-)

Carolina sa...

Grattis till LC-certet!

Ida (loka) sa...

Åhh Vackra Coco har juh massor med talang!! Hehe Grattis till Cert Kram Ida

monika bolander sa...

Stort grattis till certet, jättekul när det går så bra.