måndag 13 juli 2009

Helgen i Holmsbu

Mor och far har sommarhus i en liten by som heter Holmsbu. Det ligger på Hurum vid Oslofjorden. Detta är ett fullständigt underbart ställe. Det är ett typisk sommarställe; Helt dött om vintern och yrande liv om sommaren. I Holmsbu är det många gamla vita trähus med små affärer i, som säljer konst eller små prydnader till huset. Det är också en båthamn här och flera trevliga restauranter och caféer. Jag har varit här varje sommar så länge jag minns.

Förra helgen åkte Nicklas och jag med Texas och Gucci till sommarstugan. När vi kom dit blev vi serverad vitt vin på terrassen och där satt vi och njöt det underbara vädret med utsikt över fjorden. På kvällen blev det räkor och Chablis med mor och far. Vi satt ute till natten kom.

Dagen efter var det lika fint väder igen. 30 grader och morbror och fru som har sommarstugan bredvid bjöd Nicklas och mig på båttur. Vi åkte ut på fjorden, med vinden i håret. Man kände bara lyckan spred sig i kroppen. Livet är härlig! Sedan stannade vi bara båten och mitt på fjorden hoppade i vattnet. Det var 22 grader i vattnet, så även jag badade och det många gånger.
Efter tre timmar med sol och bad åkte vi till hamnen igen. Där gick Nicklas och jag på restaurant Privaten och åt musslor. Det var bara såååå gott!!! På kvällen grillade mor och far oxfilet åt oss, serverade den med en lök och nött kompott, samt gott rött vin. Mmmmmm.
Man ville bara inte att helgen skulle sluta. Det gjorde den dock och söndag åkte vi hem. Det var faktisk ok, eftersom det började regna ;-)

Tack mor och far, Arild och Lisbeth för en underbar helg!
Under ser ni lite kort från helgen i Holmsbu.









Inga kommentarer: