fredag 16 oktober 2009

Paris

För några veckor sedan var jag en snabb tur i Paris :-) Qirmizi Jameeli skulle flytta till sin bror, Joshua i Frankrike och jag flög ner med henne. Chantal och Franck som skall ha henne har född upp Jameelis morfar, Latif Min El Akbar. Chantal mötte mig på flygplatsen (Orly) och vi åkte sedan till hennes syster med familj, som bor precis utanför Pars. Där fick vi en varm mottagning, både Jameeli och jag. Efter 3 rätters middag stupade Jameeli och jag i säng.

Dagen efter tog den snälla familjen med oss på sightseeing i Paris. Först stod Slottet Versailles på programmet. Ååååå så fantastisk det var. Bara parkerna runt var nog till att svimma. Det var vackra alléer, dammar, fantastisk klippta häckar, statyer, blommor, etc. . Helt fantastisk!

Så kom vi till slottet. Ojojoj. Det var så överväldigande. Så stort, så flott, så vackert och med otroliga detaljer. Här ser ni några kort från Versailles:
Slottet Versailles. Inte så litet...

Jameeli och jag utanför slottet

En av de många marmor statyer i parken runt Versailles.
Det här skall föreställa Bacchus, Vinets och rusets Gud!


De kunde klippa och forma träd här.
De hade säkert varit duktiga på pudel också


Utsikt över en del av parken nedanför slottet.
Notera månen gjord av svarta bollar på gräsmattan.
Den kunde man inte se när man stod nere. Då såg man bara massor av svarta bollar på stilkar!

Jag blev helt fascinerad av de vackra detaljerna runt slottets fönster



Eiffeltornet i underbart väder

Triumfbågen i sin rondell

Den imponerande katedralen. Som tur var träffte jag inte ringaren ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjekt at du blogger om turene dine. Versaille er bare helt fantastisk!

Klem Elisabeth